ژان ویلیام فریتز پیاژه روان شناس.زیست شناس .منطق دان ، و شناخت‌شناس سویسی‌ست که به خاطر کارهایش در روان شناسی رشد و شناخت شناسی شهرت یافته‌است.پیاژه در کارهای اولیهٔ خود در زمینهٔ زیست‌شناسی، به این باور رسید، که اعمال زیست‌شناسانه عبارتند از گام‌هایی که در مسیر سازش‌یابی با محیط فیزیکی اطراف، و به منظور کمک به سازمان‌یافتگی آن برداشته می‌شود.

ژان پیاژه در 9 آگوست 1896 در نیوشاتل سویس به دنیا آمد و در 16 سپتامبر 1980 از دنیا رفت.پدرش زندگی خود را صرف وقف ادبیات  اساطیری و تاریخی نیوشاتل كرده بود و مادرش زنی فوق العاده باهوش. پر انرژی ومهربان ولی تاحدودی عصبی بود .پیاژه از پدرش آموخته بود كه كارها را به صورت منظم و سیستماتیك انجام دهد اما عصبی بودن مادرش او را به سمت تحقیق در زمینه روانكاوی و روان درمانی كشاند . پدر بزرگش آنچنان او را تحت تاثیر قرار داد كه به سمت مطالعه فلسفه و معرفت رهنمون شد.پیاژه به موضوعاتی چون مكانیك پرندگان وفسیل ها و صدف های دریایی زمانی علاقمند شد كه هفت سال بیشتر نداشت . ژان پیاژه در سن یازده سالگی کارش را به عنوان یک پژوهشگر آغاز کرد و در همان سال نیز مقاله کوتاهی درباره گنجشک آلبینو (سپیدتن) نوشت.

 او مطالعاتش در زمینه علوم طبیعی را ادامه داد و از دانشگاه نوشاتل سوئیس، مدرک دکتری جانورشناسی دریافت کرد. او سپس به روانکاوی علاقه‌مند شد و یکسال در مؤسسه‌ای که آلفرد بینه تأسیس کرده بود به کار پرداخت.

پیاژه در سال 1955 مرکز بین‌المللی معرفت‌شناسی ژنتیک را تأسیس کرد و تا پایان عمر در سمت مدیر این مرکز خدمت کرد. او تشنه دانش آموزی در علم بود به طوری كه در ده سالگی اولین مقاله اش منتشر شد و در بیست و دو سالگی از دانشگاه نیو شاتل با درجه دكتری فارغ التحصیل شد  .بعد از آن به پاریس رفت و دو سال در دانشگاه سوربن در كلاس های روان شناسی شركت كرد و راه های گوناگون مصاحبه با بیمارا را آموخت . در همین زمان تئودور سیمون از او درخواست كرد كه در آزمایشگاه بنیت در پاریس مشغول به كار شود و پیاژه در آن زمان به اصلاح روش های استدلال برت پرداخت .و بنابراین تحقیق درباره تعقل و استدلال كودكان را آغاز كرد و مدت دو سال به پرسیدن سوالات متنوع از كودكان و محول كردن وظایفی به آنان كه به شناخت روابط علی و معلولی منجر می شد درباره استدلال شفاهی كودكان معمولی پرداخت و بدین ترتیب شاخه علمی مورد علاقه اش را یافت .

او این ایده که کودکان به گونه‌ای متفاوت از بزرگسالان فکر می‌کنند را تقویت کرد. تحقیقات او چند نقطه عطف مهم در رشد ذهنی کودکان را مشخص کرده است.كارهای او همچنین علاقه‌مندی فراوانی به روان‌شناسی شناخت و رشد به وجود آورده است. نظریه‌های پیاژه به طور گسترده‌ای مورد پذیرش واقع شده و امروزه توسط دانشجویان روان‌شناسی و روش‌های آموزشی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پیاژه با سرعت بسیار سریع پیشرفت كرد و در سال 1921 به افتخار بزرگ نائل شد و به سمت مدیر امور مطالعاتی موسسه ژان ژاك روسو درژنو منصوب شد . و در مدت دو سال در آنجا 5 كتاب در مورد روان شناسی كودك نوشت و با با یكی از دانشجویانش به نام والنتین چاتنی ازدواج كرد .در 1925 اولین دخترش به دنیا آمد و در سال 1927 و 1931 دختر دیگر و         پسرش بدنیا آمدند. بعد از بدنیا آمدن فرزندانش او مدت زیادی را در منزل بود و به كمك همسرش عكس العمل ها و رفتار های فرزندانش را ثبت می كرد .و بدین ترتیب دیدگاه خود را در مورد رشد شناختی كودك اعلام كرد او بسیار فعال و پر انرژی بود و صاحب اكتشافات بسیاری است.

منبع: یک فراکاو و مشاوره